Search This Blog

Nov 2, 2016

Tiramisu cu afine, (și) pentru copii

Uitându-mă cu nostalgie la pozele din concediul de astă-vară, printre numeroasele imagini cu copiii am găsit și fotografia de mai sus (ah, ce bine ar fi mers feliuța asta lângă cana mea de cafea de azi dimineață...). 
Povestea acestui tiramisu a plecat de la niște afine (ceva cam multe) cumpărate de mine cu mult entuziasm, pentru că era deja septembrie și nu speram să mai găsesc asemenea delicatese prin piață. Ei bine, după ce au mâncat copilele mele afine cu lingurița până s-au plictisit, tot a mai rămas o jumătate de kilogram de afine, numai bine cât să-mi exersez eu imaginația cu o prăjitură.
De mult timp mă gândeam să fac un tiramisu, însă provocarea era să înlocuiesc zahărul și cafeaua din compoziție, ca să poată mânca și cele mici. Până la urmă, am făcut un blat din nuci în loc de clasicele pișcoturi (ideea o aveam de când făceam tiramisu Montignac, după rețeta de aici), însiropat cu suc de afine și cu apă de curmale și a ieșit o bunătate. 

Ingrediente:
Pentru blat:
- 7 ouă (separate gălbenușurile de albușuri);
- 200g de nuci măcinate;
- 6 curmale hidratate*;
- un vârf de linguriță de praf de vanilie.

Pentru cremă:
- 250g de mascarpone;
- 250 ml de smântână dulce;
- 6 curmale hidratate*.

Pentru însiropat:
- 300 - 500 g de afine (plus sucul lăsat de acestea și apa în care s-au hidratat curmalele).

* dacă doriți să fie mai dulce adăugați mai multe curmale 

Metoda:
Se prepară compoziția pentru blatul de nuci: curmalele se dau prin blender până se obține o pastă. Se adaugă gălbenușurile și se amestecă până se umflă. Se adaugă nuca măcinată și, la final, albușurile bătute spumă (se înglobează ușor, pentru a rămâne cât mai pufoasă compoziția). Se toarnă într-o tavă tapetată cu hârtie de copt și se nivelează cu o spatulă (va mai crește puțin la copt deci poate fi subțire). Se coace în cuptorul preîncălzit, la 160 de grade Celsius, în jur de 20 de minute, până trece testul scobitorii (atenție să nu se ardă).
Se scoate din tavă cu tot cu hârtia de copt și se lasă la răcit (se desprinde hârtia după ce se răcește). Se taie apoi în dreptunghiuri (asemănătoare pișcoturilor) sau în orice formă preferați.

Între timp se prepară crema: Se bate smântâna dulce până se întărește puțin (atenție însă să nu o bateți prea mult pentru că obțineți unt), după care se adaugă mascarpone și pasta din cele 6 curmale hidratate și se mai mixează puțin (doar până la omogenizare).

Alegeți recipientul în care vreți să montați tiramisu și tapetați-l cu folie de plastic. Puneți 2 linguri de cremă și răspândiți-o pe fundul vasului, apoi adăugați primul strat de "pișcoturi". Deasupra turnați uniform câteva linguri din sucul lăsat de afine și câteva linguri din apa de la curmale. Puneți apoi un strat de afine și, deasupra, un strat de cremă. Așezați apoi următorul strat de "pișcoturi", însiropați-l  și continuați cu stratul de afine și cel de cremă. În funcție de preferințe și de dimensiunea tăvii, puteți pune oricâte straturi doriți. Eu prefer varianta cu 2 straturi de blat plus afinele și crema aferente.

Deasupra decorați cu afine sau cu alte fructe de pădure. 
Poftă bună!

2 comments:

  1. Cum se hidrateaza curmalele si cat timp? Eu am cumparat curmale deshidratate, cu samburi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se pun in apa pentru minim 3-4 h sau peste noapte, pana se inmoaie. Daca le puteti scoate samburii inainte e si mai bine.

      Delete